Skoleafslutning

Efter turen til Dalat var der kun en måned tilbage af skolen, de startede nemlig sommerferie allerede 14. juni. Så der blev pludselig travlt med alle de sidste forberedelser.

Eik skulle testes i både engelsk og matematik. Det gik heldigvis rigtig fint – han fik flotte resultater og havde oplevet det som helt okay og ufarligt. Det er lidt sjovt at tænke på, hvordan vi i Danmark synes, at vi endelig ikke skal lægge for meget pres på eleverne ved at teste dem tidligt, mens det herude virker som om, de starter så tidligt (det svarer jo til efter børnehaveklassen), at det bare bliver noget helt naturligt og udramatisk. Den test, de bruger, er en online test, der bagefter generer en længere rapport, som vi fik tilsendt med en masse statistik og detaljer om, hvordan han ligger i forskellige områder i hvert fag. Fx kunne vi se, at det eneste sted i matematik, han havde været lidt udfordret, var i geometri. Der jo formentlig har været lidt flere sproglige udfordringer end resten af matematikken. Det var sjovt at opleve, for det er jo virkelig langt fra en dansk tilgang.

Derefter fik både Eik og Edith travlt både i skolen og hjemme med at øve til Year End Assembly. Edith skulle udstyres med cowboyhat, bandana og særligt tøj, mens Eik heldigvis bare fik besked på at møde i sort. Ediths klasse skulle danse en cowboydans til deres assembly, og hun gik som altid op i det med liv og sjæl og øvede løs. Preschool var med til Early Years Assembly, og alle klasser optrådte – selv de mindste i toddler class (Elins alder). Til sidst fik alle preschool eleverne diplomer og blomster, fordi de nu er færdige med early years og skal starte i grade 1, som hører til i primary school. Og netop det var også i fokus den sidste tid. Skolen gjorde sig meget umage med at forberede dem på skiftet. De besøgte grade 1 klasserne og mødte lærerne, havde frikvarter med grade 1 eleverne og fik prøvet den store legeplads, som de skal rykke over til. De var endda også i kantinen og prøve at spise der, som de skal efter sommerferien. Der er virkelig blevet forberedt, og Edith glæder sig bare så meget. Det hjælper nok også, at hun ved, at Eik kommer til at være på etagen lige ovenpå i grade 2, og de vil have frikvarterer sammen og faktisk se hinanden mere, end de har gjort i år.

Eiks Year End Assembly var med grade 2 og 3, og her skulle alle elever også optræde. Bortset fra et par enkelte gange, har assembly foregået på The Big Pitch, den store fodboldbane, hvor der bliver opsat scene i den ene ende. Så sidder alle eleverne på tæpper forrest, og der er plads til forældrene på skamler og bænke bagved. Der er godt fremmøde af forældre, så man skal komme i god tid, hvis man vil have en plads. Eiks klasse skulle optræde med en sjov dans, hvor de sad på stole imens. Og hele familien har været involveret i øvningen herhjemme – med dansen på en youtube video på fjernsynet. Ms Kayla havde sørget for at pynte deres sorte tøj op med stjerne-klistermærker og udstyret dem med fancy solbriller, så hele klassen havde en fest. Ind imellem klassernes optræden blev der til vores overraskelse uddelt awards. For hvert klassetrin og hvert fag blev der kaldt 1-2 elever op, som blev tildelt årets award. På dagen forstod vi slet ikke, hvorfor/hvordan de var udvalgt, men pludselig blev Eik også kaldt op i faget English Language Learning – begynder-engelsk. I engelsk-timerne er klasserne delt mellem dem, der har begynder-engelsk med ms Hoin, og dem der har engelsk på det almindelige niveau. Eik havde åbenbart klaret sig så godt til slut og til testen, at han med årsafslutningen er færdig med begynder-engelsk og skal starte grade 2 med almindeligt engelsk. Det er vist ret hurtigt at overgå til almindeligt engelsk, så det var derfor, han fik ms Hoin havde indstillet ham til award. Det vidste vi jo ikke på dagen, så han var både stolt og lidt forvirret.

Den sidste uge i skole bød selvfølgelig på både oprydning i klasselokalerne, vandkamp, picnic og en masse andet sjov. Der blev udleveret årsbøger (med billeder fra året der gik inkl. billeder af alle klasserne), hvor de også brugte tid i klassen på at skrive hilsner til hinanden. Der er både en del af deres klassekammerater, som flytter til et nyt land, flytter hjem eller bare flytter skole, og derudover så laver de ny klassedeling hvert år, så ved afslutningen vidste de ikke, hvem de ville komme i klasse med efter ferien. Derfor var det selvfølgelig lidt mere vemodigt at gå på sommerferie, end det nok ville have været i Danmark. Vi blev også inviteret til afskedsfest for en af Eiks klassekammerater – en hollandsk familie, som skulle flytte til Uganda. Der er mange af familierne herude, der enten får forlænget deres ophold eller flytter direkte videre til en anden udstationering. Faktisk bliver folk ofte lidt overraskede og forvirrede, når jeg siger, at vi helt sikkert flytter hjem til Danmark senest om 2 år.

I Eiks klasse fik vi også markeret årsafslutningen med en hyggelig eftermiddag på Jaspas. Mens der i Ediths klasse har været en super aktiv forældrerepræsentant, som har stået for både deltagelse i forældrerådsmøder, fælles gaver til lærerne, og diverse sociale arrangementer for klassen, så har Eiks klasse desværre haft en forældrerepræsentant, som ikke helt fik løftet opgaven. Så vi var et par mødre, der gik sammen og fik arrangeret en eftermiddag for klassen, hvor de også fik lavet et par ”tak-for-i-år”-malerier til deres søde lærere.

Men skolen var jo ikke det eneste sted, der skulle afsluttes. Eik havde også en sidste gang til skak. Han vidste det godt selv, men havde ikke fortalt os, at han den sidste gang skulle testes. Men det var gået godt, så han blev sendt på sommerferie med besked om, at efter ferien rykker han op til level 2. De har det meget smarte system i skakklubben, at alle kan komme til alle timer – så bliver man bare sat til at spille mod nogen, der svarer nogenlunde til ens eget niveau. Det betyder, at han heldigvis kan fortsætte med at gå sammen med sine veninder fra skolen, og det vil han vældig gerne.

Edith havde også sidste gang til dans. Hun skiftede ved årsskiftet fra det almindelige dansehold til et ballethold for årgangen over. Det har været rigtig sjovt med ballet, og hun fik også en fin udtalelse med hjem (jo, jo, også til dans får man en års-udtalelse). Men hendes søde lærer sagde også, at vi måske skulle overveje, om hun skal på et hold med mere spræl i. Heldigvis kom det lige til at passe med, at hun næste år gerne vil gå med hendes veninde Angelica, som hun bare er blevet bedste-veninde med de sidste måneder af skoleåret. Og Angelica ville gerne gå til Acro-dance, så det er de to nu tilmeldt sammen.

Edith og Angelica er vist helt klar til et Acro hold efter sommerferien

Til sidst havde både Elin og Edith også sidste gang til gymnastik. Jeg har vist aldrig rigtig fået introduceret gymnastikken, men Elin og Edith startede i foråret til gymnastik om lørdagen. De har et hold, der hedder 3-5 år, så det betød, at begge pigerne kunne deltage på det samme hold. Edith var selvfølgelig både den ældste på holdet og flere hoveder højere end de andre børn, men hun synes, det var sjovt, og når hun skulle med, ville Elin også gerne. Vi tænkte, at det var en god træning for Elin inden hun skal starte skole. Det har været lidt udfordrende for Elin at acceptere, at mor eller far sad udenfor og ventede, og at især de mandlige lærere godt måtte tage hende i hånden og hjælpe hende med forhindringerne og øvelserne. Men det har klart været en god træning. Begge pigerne ville gerne fortsætte til gymnastik, men vi tænker, at Elin skal have lov at starte i skole, før vi putter flere aktiviteter på. Edith taler også om, at hun gerne vil gå til svømning – så nu ser vi lige tiden an.

Elin skulle selvfølgelig også sige farvel til sine legegrupper. Især Fundinotots var hun meget ked af at skulle afslutte. Hun bliver ved med at sige, at hun glæder sig til at komme i skole, men at hun vil savne Fundinotots. Oven i det kom vi til at misse de sidste par gange i Fundinotots, fordi EIS sluttede tidligere end de andre skoler, og vi havde udnyttet det til at booke billetter til Danmark kort efter afslutningen, så børnene og jeg kunne få nogle uger i Danmark, men også nå tilbage til en ferie med Lasse. Elins lærer i Fundinotots, ms Sarah, var så sød at tilbyde os, at vi kunne få en ekstra gang den sidste uge, og det tog Elin straks imod. Ms Sarah havde vist egentlig troet, at hun kunne spørge mig, uden at Elin forstod det, men hun må have samlet noget engelsk op, for det spørgsmål forstod hun udmærket. Så vi fik den fineste sidste gang med maling af kæmpe dinosaurer-tegninger. Elin blev ved så længe, at deres Art-teacher var helt imponeret. Elin har Eiks koncentrationsevne og Ediths temperament, det er en sjov kombination. Læreren mente dog klart, at det måtte være Elins præference for venstre hånd (som først er blevet tydelig her i Vietnam), der var årsagen til hendes kreative koncentration – han var vist også selv venstrehåndet. Uanset hvad, så fik hun en dejlig afslutning på et skønt år hos Fundinotots.

Så blev det sommerferie, og det betød jo også, at vi nu har været herude over et år. Det er på en måde slet ikke til at forstå, for vi er jo lige kommet og føler os stadig nye i forhold til mange ting. Men samtidig er der sket uendelig meget i vores lille flok – og om ikke andet kan billederne af børnene gøre det ret tydeligt, at tiden ikke har stået stille.

Sidste skoledag blev fejret med cheesecake på vores yndlingscafé – nogen havde travlt med at læse beskeder fra vennerne i deres year-books

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *